Ημερομηνία δημοσίευσης: 02/02/2015
Ετσι θα γίνει η ανάπλαση του Μικρολίμανου

«Η ανάπλαση του Μικρολίμανου ξεκινά», δήλωσε σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό Action 24, ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης καθώς όπως αποκαλύπτει το Pireas2day.gr ολοκληρώθηκε, στις 15/1, ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τη «Μελέτη Ανάπλασης Ακτής Δηλαβέρη- Ακτής Κουμουνδούρου- Περιοχής Δελφινάριου Δήμου Πειραιά».

«Τα μαγαζιά θα έρθουν πιο πίσω, τα τραπεζάκια στο επάνω μέρος, θα γίνει ένας ήπιος πεζόδρομος έτσι ώστε ο κόσμος να κάνει βόλτα δίπλα στη θάλασσα και ένας δρόμος ήπιας κυκλοφορίας», υπογράμμισε ο κ. Μώραλης, για να συμπληρώσει ότι «οι επιχειρηματίες συμφωνούν γιατί βλέπουν μια δημοτική Αρχή, που έχει ένα δομημένο σχέδιο και χρονοδιάγραμμα».

Ο δήμαρχος Πειραιά εξήγησε ότι «το Μικρολίμανο μαραζώνει και για πολλά χρόνια δεν υπήρξε ένα ολοκληρωμένο τουριστικό σχέδιο. Κάθε χρόνο φθάνουν εκατομμύρια επισκέπτες με κρουαζιερόπλοια. Αν καταφέρουμε να κρατήσουμε ένα πολύ μικρό ποσοστό, να επισκεφθούν το Δημοτικό Θέατρο, το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μικρολίμανο, αν φτιάξουμε τις παραλίες μας, τότε θα υπάρξει μεγάλο όφελος για τον Πειραιά και τους κατοίκους του»

«Υπήρχαν πρωτόκολλα κατεδάφισης για τα μαγαζιά αλλά καταφέραμε και πήραμε ένα χρόνο παράταση για να πραγματοποιήσουμε αναπλάσεις οι οποίες θα αλλάξουν ριζικά το Μικρολίμανο επ΄ωφελεία των επιχειρηματιών, των δημοτών και των επισκεπτών», ανέφερε ο κ. Μώραλης, για να συμπληρώσει ότι «είναι έργο πνοής για τον Πειραιά».

Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός




Η δημοτική αρχή για την ανάπλαση της Ακτής Δηλαβέρη-Ακτής Κουμουνδούρου-Περιοχής Δελφιναρίου Δήμου Πειραιά προκήρυξε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών για την ανάπλαση από αρχιτεκτονική, πολεοδομική, λειτουργική, αισθητική, τεχνική και περιβαλλοντική άποψη.
Όπως αναφερόταν στην προκήρυξη οι γεωγραφικές ενότητες της Ακτής Κουμουνδούρου και Ακτής Δηλαβέρη είναι οι ακόλουθες:
1. Η παράκτια ζώνη της Ακτής Κουμουνδούρου (Μικρολίμανο) από τις εγκαταστάσεις του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδας ως τις εγκαταστάσεις του ΝΑΣ-Ναυτικού Αθλητικού Συνδέσμου
2.  Η παράκτια ζώνη της Ακτής Δηλαβέρη, από τις εγκαταστάσεις του ΝΑΣ ως την εκκλησία της Παναγίας Μυρτιδιώτισσας και μέχρι το κανάλι καθώς και το κανάλι της Ακτής Δηλαβέρη.
3. Η περιοχή γύρω από το Δελφινάριο
Για την παραπάνω περιοχή αναφέρονταν τα εξής:
Η εν λόγω περιοχή άκρως τουριστική και αναψυχής, περιλαμβάνει σε μεγάλο μέρος της (Ακτή Δηλαβέρη), νεοδημιουργηθείσα παράκτια περιοχή χρόνου 50 περίπου ετών οριοθετούμενη στο τεχνητό κανάλι. Η εν λόγω περιοχή έχει αναπτυχθεί ακατάσταστα και μη νόμιμα από σειρά αυθαίρετων εγκαταστάσεων
 Επιπλέον περιλαμβάνει τη φημισμένη παραδοσιακή ζώνη του Μικρολίμανου (Ακτή Κουμουνδούρου), επιβαλλομένης της οριοθέτησης των γραμμών αιγιαλού και παραλίας στο παραθαλάσσιο μόνο άκρο της Λεωφόρου.
 Η ακτή του λόφου της Καστέλας έχει σαφή υπερτοπικό χαρακτήρα. Η διαδρομή από την Πλατεία Αλεξάνδρας μέχρι το Ν. Φάληρο, το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας είναι πολύ γνωστή.   
Στη διαδρομή αυτή έχουν διασωθεί και αρκετά νεοκλασικά κτίσματα, συνέχεια εκείνων που κατεδαφίστηκαν στη ζώνη επαφής της πόλης με το νερό. Ο Πειραιάς του νεοκλασικισμού, η πόλη δηλαδή των 30 χρόνων από το 1880 μέχρι το 1910, χαρακτηρίστηκε από μία εικόνα που ακόμα και σήμερα τη συνοδεύει συμβολικά. Το Πειραιώτικο θαλάσσιο μέτωπο των νεοκλασικών αποξηλώθηκε ανάμεσα στα χρόνια 1965-1980. Από τις εκατοντάδες κτίρια που το συγκροτούσαν, ελάχιστα έχουν απομείνει σε όλο το μήκος της ακτής. Ένας ευνοϊκός όμως παράγοντας το διάταγμα των υψών που εφαρμόζεται από το 1973 στην Καστέλα βοήθησε ώστε η πλειοψηφία των κτιρίων που δεν κατεδαφίστηκαν να μην εξαφανιστούν οπτικά από τα γειτονικά ψηλά κτίρια Έτσι σε αντίθεση με τα διάσπαρτα χαμένα πλέον μέσα στον πυκνό ιστό της πόλης ιστορικά κτίρια άλλων συνοικιών τα νεοκλασικά της Καστέλας  και του Πασαλιμανιού εξακολουθούν να αναδεικνύονται.

ΑΚΤΗ ΔΗΛΑΒΕΡΗ
Η Ακτή Δηλαβέρη το τελευταίο τμήμα της Ακτής της Καστέλας, μέχρι το ΣΕΦ, το Νέο Φάληρο με τα θέρετρα και τα ξενοδοχεία, αλλοιώθηκε στο σύνολό της τα τελευταία χρόνια. Η αλλαγή χρήσεων στην ακτή αυτή και ο χαρακτήρας της υπερτοπικής αναψυχής που δημιουργήθηκε χωρίς συνολικό σχεδιασμό και ρύθμιση των χρήσεων προκαλεί πρόβλημα.
Το κανάλι που αφέθηκε να χωρίζει την παλιά ακτή από την καινούργια, δημιουργήθηκε με τις προσχώσεις, οι οποίες τώρα αποτελούν τον περιβάλλοντα χώρο του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας. Προς τα δυτικά σε μεγάλο μήκος εκτείνεται κατακόρυφο πρανές του οποίου την κορυφή διατρέχει η περιφερειακή οδός Αλεξ Παπαναστασίου (πρώην Βας. Παύλου).
 Η ακτή διασχίζεται κατά μήκος στο επίπεδό της από ασφαλτοστρωμένο δρόμο.
 Στη δυτική πλευρά της ακτής στο όριο με την πόλη λειτουργούν πολλά κέντρα αναψυχής

ΑΚΤΗ ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΟΥ (ΜΙΚΡΟΛΙΜΑΝΟ)
Το Μικρολίμανο αποτελεί αισθητικό σημείο αναφοράς και έχει αναδειχθεί σε τουριστικό πόλο έλξης μητροπολιτικού επιπέδου με διεθνή προβολή. Αυτός ο τουριστικός  πόλος έχει αναπτύξει μεγάλα προβλήματα τα οποία οδηγούν σε υποβάθμιση και περιθωριοποίηση της αισθητικής και οικονομικής σημασίας του.
Στην Ακτή Κουμουνδούρου  τμήμα αιγιαλού και  παραλίας κάτωθεν της Λεωφόρου, καταλαμβάνεται αυθαίρετα από χώρους των καταστημάτων εστίασης. Οι χώροι αυτοί αφορούν σε στεγασμένες πέργκολες, περίκλειστες, με υπερυψωμένα δάπεδα.
Όλη η παραλιακή έκταση του Μικρολίμανου ανακηρύχθηκε τουριστικός χώρος προς άμεση ανάπτυξη και αξιοποίηση και παραχωρήθηκε προς τούτο στο Δήμο βάσει της Κ΄ Συντακτικής Πράξης (ΦΕΚ 33Α/14-2-1968) και της από 11-10-2005 ανανέωσης της παραχώρησης της Ε.Τ.Α για λογαριασμό του Ε.Ο.Τ μέχρι το έτος 2043.
Το εγκεκριμένο Γεν. Πολεοδομικό Σχέδιο της Πόλης του Πειραιά (ΦΕΚ 79Δ/1988) στην εξεταζόμενη τουριστική περιοχή ορίζει διαδικασία επέμβασης-ανάπλασης. Η ανάπλαση, αναβάθμιση και ανάδειξη της εν λόγω παραλιακής έκτασης περιλαμβάνει τον εμπλουτισμό της σε προσφερόμενες υπηρεσίες αναψυχής και στην εξασφάλιση της διαρκούς συντήρησής της.
Με βάση την απόφαση καθορισμού ζώνης αιγιαλού και παραλίας  στην Ακτή Κουμουνδούρου (ΦΕΚ 965Δ/27-11-2004) η ζώνη παραλίας καθορίστηκε με πλάτος 20 μέτρα.

Ο Δήμος έχει αιτηθεί τον επανακαθορισμό της γραμμής αιγιαλού και παραλίας στην παραλιακή ζώνη της Ακτής Κουμουνδούρου ώστε το πλάτος της ζώνης παραλίας να καθοριστεί στα 10 μέτρα ώστε ο Δήμος να απελευθερώσει την παραθαλάσσια ζώνη πλάτους 10 μ κάτωθεν της Λεωφόρου της Ακτής Κουμουνδούρου η οποία θα έχει κατά κύριο λόγο της ιδιότητα της παραλίας, για την εξασφάλιση της δυνατότητας εξυπηρέτησης της λειτουργίας αυτής. Παράλληλα ο Δήμος έχει την υποχρέωση της νόμιμης ταυτόχρονης εγκατάστασης ή μετεγκατάστασης των χώρων των τραπεζοκαθισμάτων των λειτουργούντων καταστημάτων εστίασης υγιεονομικού ενδιαφέροντος για την εξυπηρέτηση του κοινού στον δέοντα άνωθεν κοινόχρηστο χώρο.

Ο Δήμος με την αίτησή του για ανακαθορισμό των γραμμών αιγιαλού και παραλίας με τρόπο ώστε να μην συμπεριλαμβάνεται στη ζώνη παραλίας η Λεωφόρος της Ακτής, όπως ισχύει σήμερα, έχει στόχο τη μερική ή ολική πεζοδρόμηση της Λεωφόρου ώστε να δημιουργηθεί η δυνατότητα να μεταφερθούν και να ενταχθούν οι αυθαίρετες επεκτάσεις των καταστημάτων έμπροσθεν της άνωθεν οικοδομικής γραμμής των καταστημάτων, με διαστάσεις και τύπο που να συνάδει με τις νόμιμες διατάξεις και που θα προκύψει από τη σχετική αρχιτεκτονική μελέτη και τον παρόντα αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.
Για το σκοπό αυτό προκηρύσσεται ο παρών Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για τη σύνταξη σχετικής μελέτης αναβάθμισης όλης της παραλιακής Ακτής Κουμουνδούρου αλλά και της όμορης Ακτής  Δηλαβέρη με σκοπό την τουριστική αξιοποίησή τους, με μερική ή ολική πεζοδρόμηση σε συνδυασμό με ήπια κυκλοφορία των παραλιακών λεωφόρων εντός των οποίων θα ενταχθεί ο χώρος των τραπεζοκαθισμάτων εν επαφή με τα καταστήματα.

Η ολοκληρωμένη αυτή μελέτη αναβάθμισης της όλης ζώνης έχει τεθεί ως προϋπόθεση –επιβεβαίωση-τεκμηρίωση για την έγκριση του ανακαθορισμού των γραμμών αιγιαλού και παραλίας στο Μικρολίμανο

Ο Διαγωνισμός

Τελικά, στις 15/1/2015 έγιναν γνωστά τα αποτελέσματα του διαγωνισμού και η Επιτροπή έκρινε ότι:
•    Προκρίθηκε ως Α΄ βραβείο η μελέτη με αριθμό 00001111ΟΙ επειδή στο σύνολό της αναδεικνύει το υπάρχον αστικό τοπίο με ήπιες επεμβάσεις και ιδιαίτερη ευαισθησία. Η ομάδα των μελετητών αποτελείτο από τους:
A-G ARCHITECTS, ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΚΙΚΑΠΕΠΠΑΣ,  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑ,  ΜΑΡΙΝΑ-ΙΩ ΤΖΑΝΝΕΣ,  ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΤΣΙΡΩΝΗ, ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ: ΑΝΤΑ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ Αρχιτέκτων Μηχανικός

•    Προκρίθηκε ως Β΄ βραβείο η μελέτη με αριθμό ΒΖ00000003 επειδή παρουσιάζει μία ευρηματική συνθετική ιδέα με βασική αναφορά σε σύνθετες τεχνολογικές προτάσεις. Εκτιμάται η τόλμη να προταθεί μία νέα αντίληψη για όλη την υπό μελέτη περιοχή. Μελετητής ήταν ο ΜΠΑΤΖΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

•    Προκρίθηκε ως Γ΄ βραβείο η μελέτη με αριθμό 00000008ΟΟ επειδή αντιμετωπίζει τα ζητήματα που θέτει ο διαγωνισμός με ικανοποιητική πληρότητα. Η ομάδα των μελετητών αποτελείτο από τους:
ΦΟΥΚΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΜΑΤΡΑΚΙΔΟΥ ΑΝΝΑ, ΒΑΣΙΛΑΚΗ ΜΑΡΙΑΝΘΗ, ΜΑΝΤΟΥΣΗ ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ,        ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ: ΛΕΠΙΔΑ ΝΑΤΑΛΙΑ Φοιτήτρια Αρχιτεκτονικής, ΖΙΩΓΟΥ ΜΥΡΣΙΝΗ  Αρχιτέκτονας, ΑΓΓΕΛΕΤΟΥ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ  Αρχιτέκτονας, ΜΠΟΥΡΔΗ ΜΑΡΙΑ  Αρχιτέκτονας, ΦΟΥΚΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ  Φοιτήτρια Αρχιτεκτονικής, ΚΟΝΔΥΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ  Αρχιτέκτονας, ΧΑΡΑΜΗ ΜΑΡΙΑ  Αρχιτέκτονας


•    Οι μακέτες είναι από τη μελέτη, που απέσπασε το πρώτο βραβείο

Μικρές αλλαγές στη δημοτική αρχή του Πειραιά
Παραίτηση Β. Μαρινάκη από το Δημ. Συμβούλιο
Το παρελθόν «κυνηγάει» το «Κανάλι 1»
Εντατικές εργασίες σε διάφορα σημεία του Πειραιά
Ο δήμαρχος είπε σε ομιλία του ότι ο Πειραιάς «κάθε χρόνο που περνάει θα είναι μία καλύτερη πόλη». Συμφωνείτε;
Ναί. Η πόλη θα καλυτερεύει
Σε κάποια πράγματα ίσως καλυτερεύει
Όχι. Μια από τα ίδια θα είναι
Δεν γνωρίζω. Ασε να δούμε
Επικοινωνία
Όνομα:
Επίθετο:
email:
Σχόλιο:
Αποστολή